Podsumowanie wymogów dotyczących wyposażenia statków żeglugi śródlądowej, skupiając się na Małych Statkach, czyli zgodnie z definicją: jednostkach o długości kadłuba do 20 m i załodze do 12 osób.
Na obowiązkowe wyposażenie małego statku w żegludze śródlądowej składają się elementy określone właściwym rozporządzeniem: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej, poz. 1423 :
I. Wyposażenie pokładowe
II. Środki ratunkowe
III. Sprzęt ochrony przeciwpożarowej
I. Wyposażenie pokładowe w zestawieniu ze środkami ratunkowymi - zasady ogólne
Poniższa tabela i rysunek to zestawienie obligatoryjnego wyposażenia pokładowego i ratunkowego w zależności od długości jednostki. Wraz z tabelą określającą wymagany sprzęt przeciwpożarowy (punkt III.) wyczerpują temat obowiązkowego wyposażenia Małych Statków na śródlądziu.
Osprzęt x Długość statku (m) |
|dł. < 3,5| | |3,5 < dł. < 4| | |4 < dł. < 12| | |12 < dł. < 20| |
Apteczka, bosak, odbijacze |
- | + | + | + |
Kamizelki ratunkowe * liczba osób na pokładzie |
+ | + | + | + |
Koło ratunkowe z linką fi 8-11 mm, dł. 30 m |
- | - | 1 | 2 |
Skuter wodny powinien być wyposażony w zrywkę.
Rysunek obrazujący jak rośnie konieczne wyposażenie wraz z długością łodzi
(kliknij aby powiększyć):
II. Środki ratunkowe - szczegółowy opis wymogów dotyczących środków ratunkowych w uzależnieniu od rejonu żeglugi, oraz posiadanego napędu.
II a. Kamizelki ratunkowe lub pasy ratunkowe
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej statek powinien być wyposażony w środki ratunkowe zgodnie z wpisem w dokumencie rejestracyjnym czy dokumencie bezpieczeństwa statku lub - w przypadku, gdy statek nie posiada dokumentu rejestracyjnego - w liczbie odpowiadającej liczbie osób na nim przebywających.
Na statkach żeglujących nocą wszystkie kamizelki powinny być wyposażone w sygnalizatory świetlne, uruchamiane automatycznie przy kontakcie z wodą.
UWAGA: Kamizelka ratunkowa powinna mieć wyporność 100N i spełniać normę transponującą normę EN ISO 12402-4: 2007, a pas ratunkowy - wyporność 150N i spełniać normę transponującą normę EN ISO 12402-3 [150];
II b. Koła ratunkowe
Wymagana liczba kół ratunkowych zależy od długości jachtu, napędu i rejonu żeglugi
(rejony rozpisane w osobnej tabeli poniżej).
Rodzaj małego statku |
Rejon żeglugi (rozpiska w tabeli poniżej) |
Liczba kół ratunkowych |
O dł. < 12m i napędzie mech. | 1 | 1 koło na każde 2 osoby |
O dł. > 12m i napędzie mech. | 1 | Min. 2 koła na każdej burcie |
4 < dł. < 12 m i napędzie mech. | 2-4 | 1 koło |
Dł. > 12m i napędzie mech. | 2-4 | 2 koła |
Bez napędu mechanicznego | 1-4 | 1 koło |
- Co najmniej połowa wymaganych kół ratunkowych powinna być wyposażona w nietonącą linkę o średnicy 8-11 mm i długości 30 m.
- W żegludze nocnej (a w rejonie 1 również w porze dziennej) co najmniej 1 koło powinno być wyposażone w pławkę świetlną zasilaną baterią, niegasnącą w wodzie.
- Wymagań nie stosuje się do Małych Statków, których budowa i konstrukcja nie pozwalają na umieszczenie koła ratunkowego [Mały Statek - dł. kadłuba < 20 m, załoga < 12 osób]
Rejony żeglugi (osobna tabela):
Rejon 1 |
Rejon 2 | Rejon 3 | Rejon 4 |
obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 2 m; do tego rejonu zalicza się: część Zatoki Pomorskiej - na południe od linii prostej łączącej cypel Nord Perd na wyspie Rugia z latarnią morską Niechorze oraz część Zatoki Gdańskiej na południe od linii prostej łączącej latarnię morską Hel z pławą podejściową do portu Bałtijsk |
obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 1,2 m; do tego rejonu zalicza się: Zalew Szczeciński, Zalew Kamieński, Zalew Wiślany, Zatokę Pucką, Zbiornik Włocławski oraz jeziora Śniardwy, Niegocin i Mamry |
obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 0,6 m; do tego rejonu zalicza się: niewymienione w rejonie 1 lub 2 rzeki, kanały i jeziora, uznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne, oraz polskie porty morskie |
obejmujący wody śródlądowe, nieuznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne |
II c. Zbiorowe środki ratunkowe o pojemności równej liczbie osób znajdujących się na statku
- Wymóg posiadania zbiorowych środków ratunkowych nie dotyczy:
- Małych Statków - z wyjątkiem spełniających kryteria: 12 < dł. < 20 m żeglujących po wodach administrowanych przez Dyrektora Urzędu Morskiego,
- statków niezatapialnych z wypełnionymi komorami wypornościowymi,
- statków na stałe zacumowanych do nabrzeża,
- statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu i rekreacji.
III. Sprzęt ochrony przeciwpożarowej
Statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w liczbie określonej w zależności od wielkości statku, przeznaczenia oraz mocy urządzeń napędowych.
Wyposażenie |
3,5 < dł. < 10 m | < 15 m | > 15 m | < 20 m |
Gaśnica proszkowa 2 kg | 1 | 2 + S* | - | 3 + S |
Koc gaśniczy | 1 | 1 | - | 1 |
Wiadro metalowe z linką | 1 | 1 | - | 1 |
Toporek | 1 | 1 | 1 + łom | - |
Rękawice ognioodporne | 2 pary (w sterówce i siłowni) |
* S - liczba gaśnic zależnych od mocy silnika: dla 50-100 kW (67,9 - 135,8 KM) = 1, dla 100-200 kW (135,9 - 271,8 KM) = 2, na każde kolejne rozpoczęte 100 kW (ok. 135 KM) wymaga się dodatkowej gaśnicy.
Koc, wiadro metalowe z linką, toporek i rękawice ognioodporne - dotyczą statków innych niż o przeznaczeniu wyłącznie do sportu i rekreacji.
- Wyposażenie PPOŻ nie jest wymagane na:
- statkach przeznaczonych wył. do uprawiania sportu lub rekreacji o dł. kadłuba < 3,5 m
- statkach wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji bez napędu mechanicznego.
Można już się pakować na rejs!
Czynności konieczne poza wyposażeniem:
Rejestracja
Rejestracja |
Jachty śródlądowe |
Kogo dotyczy obowiązek? |
Wszystkich. Wyjątki: |
Gdzie można się rejestrować? |
PZŻ - jednostki bez napędu mechanicznego (w tym wyposażone w silnik pomocniczy) |
Wydawany dokument |
dokument rejestracyjny |
Podstawa prawna |
Ustawa o żegludze śródlądowej art. 18 ust. 2 oraz art. 24a |
Przepisy szczegółowe |
rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie trybu rejestracji statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu i rekreacji |
- Łodzie rybackie, podlegają odrębnym przepisom
- Statki do połowu ryb o iloczynie długości x szerokość < 20 m2 lub statki do połowu ryb z napędem mechanicznym o mocy < 20 kW (27,2 KM) mogą być zarejestrowane w starostwie.
Oznakowanie
Oznakowanie |
|
ZAREJESTROWANE |
NIEZAREJESTROWANE |
- nazwa lub znak armatora |
nazwa, lub znak armatora, lub nazwa portu macierzystego |
- Widoczne, czytelne, umieszczone w sposób trwały, litery wysokości min. 10 cm (na skuterze: min. 5 cm), w kolorze kontrastującym z kolorem burty.
Przeglądy
- Obowiązkowym przeglądom podlegają wszystkie jachty oprócz jachtów bez napędu mechanicznego lub o napędzie mechanicznym o mocy silników do 75 kW (101 KM).
- W przypadku jednostek o mocy > 75 kW (101 KM) należy mieć przy sobie uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej oraz przegląd techniczny łodzi.
Chcesz porozmawiać o optymalnym wyposażeniu dla Twojej łodzi, jachtu?
Email (dołącz zdjęcia jednostki):
sklep@kevisport.pl
Infolinia (poniedziałki-piątki, 10:00-16:00):
228750434
Sprawdź najlepszą na świecie odzież żeglarską:
https://kevisport.pl/odziez-zeglarska-marinepool
KEVISPORT nie ponosi odpowiedzialności za skutki działań podjętych w oparciu o informacje zawarte w niniejszej publikacji, nie jest ona źródłem prawa a jedynie materiałem informacyjnym i pomocniczym. Niniejsza publikacja nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 543 Kodeksu Cywilnego, ma charakter informacyjny, stanowi zaproszenie do składania ofert w rozumieniu art. 71 Kodeksu Cywilnego.