Obowiązkowe minimum wyposażenia jachtu morskiego o długości do 24 metrów. Oprócz wykazu obowiązkowego wyposażenia jachtu morskiego są tutaj informacje, dotyczące wymogów w zakresie rejestracji, oraz inspekcji bezpieczeństwa jachtów morskich.
W żeglarstwie morskim na obowiązkowe wyposażenie jachtu składają się określone właściwym rozporządzeniem: Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 Poz. 326, w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie :
I. Wyposażenie pokładowe, sprzęt sygnałowy
II. Środki ratunkowe
III. Urządzenia nawigacyjne
IV. Urządzenia radiokomunikacyjne
V. Sprzęt przeciwpożarowy
- Poniższych wymogów nie stosuje się do:
- jachtów regatowych, rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów bez napędu oraz innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m,
- jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m.
I. Wyposażenie pokładowe, sprzęt sygnałowy
W tej części nie zostało omówione wymagane na jachcie morskim oświetlenie nawigacyjne.
W poniższej tabeli oraz na rysunku znajduje się zestawienie obowiązkowego wyposażenia pokładowego (w zależności od długości jachtu), oraz sprzętu sygnałowego:
Rodzaj |
Wyposażenie wymagane dla wszystkich |
Dł. > 12m | Dł. > 15m |
Pokładowe |
Apteczka |
Nożyce do cięcia olinowania stałego | Ponton lub łódź |
Sygnałowe |
Znaki dzienne: 3 czarne kule, 1 czarny stożek |
APTECZKA:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2003 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu zapewnienia wyższego poziomu leczenia na jednostkach pływających (Dz. U. poz. 1904), określa wyposażenie apteczne jedynie statków handlowych w tym rybackich, o przynależności polskiej.
STOŻEK:
Dla jachtów o dł. < 20 m średnica kuli / wys. stożka powinny być > 30 cm; dla jachtów o dł. > 20 m te wymiary powinny być > 60 cm.
RÓG MGŁOWY:
Zgodny z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
Rysunek obrazujący jak rośnie konieczne wyposażenie wraz z długością jachtu morskiego
(kliknij aby powiększyć):
II. Środki ratunkowe
„Z” - zalecane, „+” - wymagane, „-” - nie dotyczy;
Środki ratunkowe x Rejon żeglugi |
T- treningowy Z. Wiślany, Zat. Pucka |
1- osłonięty Z.Szczeciński, Z. Pomorska (płd) | 2- przybrzeżny do 20 Mm od linii brzegowej | 3- pełnomorski do 200 Mm od linii brzegowej | 4- oceaniczny bez ograniczeń |
Tratwy ratunkowe mogące pomieścić całą załogę |
Z | Z | Z | + | + |
Koło + tyczka + linka 8 m + pławka świetlna |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Koło z linką 0 8-11 mm, dł. 30 m |
1 | 1 | 1 | 1 | 3 (min. 2) |
Pasy ratunkowe lub kamizelki ratunkowe |
N | N | N | N | N |
Pasy bezpieczeństwa |
min. N:2 | N | N | N | N |
Rakieta spadochronowa czerwona |
3 (w nocy) | 3 | 6 | 12 | 12 |
Pławka dymna pomarańczowa |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
TYCZKA:
Tyczka powinna być tak wykonana, aby flaga znajdowała się na wysokości 1,8 m nad powierzchnią wody i powinna być przymocowana do koła za pomocą linki pływającej o dł. 8 m. Pławka świetlna może stanowić integralną część tyczki.
KOŁO Z LINKĄ NA REJONIE OCEANICZNYM:
Na jachcie o dł. > 15 m w żegludze oceanicznej powinny znajdować się w sumie co najmniej 4 koła, w tym min. połowa wyposażona w linkę pływającą o grubości 8-11 mm i długości 30 m.
KAMIZELKI RATUNKOWE:
Kamizelki i pasy ratunkowe stosowane w żegludze na wodach osłoniętych i przybrzeżnych powinny spełniać normę: transponującą normę EN ISO 12402-3 [150], zaś kamizelki oraz pasy ratunkowe stosowane w żegludze pełnomorskiej i oceanicznej - normę transponującą normę 12402-2 [275]
N:
liczba osób znajdujących się na jachcie
PASY BEZPIECZEŃSTWA:
Nie wymaga się dodatkowych pasów bezpieczeństwa, jeśli kamizelki ratunkowe wyposażone są w uprząż spełniającą tą funkcję. Na jachcie motorowym żeglującym w tych rejonach wymagane są min. 2 pasy bezpieczeństwa.
- Jacht powinien być wyposażony w środki ratunkowe zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym bądź karcie bezpieczeństwa.
- Pasy oraz kamizelki ratunkowe na jachtach w żegludze całodobowej muszą być wyposażone w sygnalizatory świetlne odpowiadające wymaganiom Kodeksu LSA (Konwencja Solas), uruchamiane automatycznie przy kontakcie z wodą.
- Kamizelki pneumatyczne muszą być napełniane automatycznie.
- Wymaga się posiadania zapasowych naboi CO2 - w ilości równej liczbie osób załogi stanowiących jej 10% (a min. 1 nabój).
- Na jachcie muszą być zapewnione kamizelki dla każdej osoby o wadze > 32 kg.
III. Urządzenia nawigacyjne
Nazwa wyposażenia |
1. Rejon Osłonięty | 2. Rejon Przybrzeżny | 3. Rejon Pełnomorski | 4. Rejon Oceaniczny |
Kompas magnetyczny | + | + | + | + |
Kompas magn. zapasowy lub kompas namiarowy | - | - | z | + |
Lornetka | + | + | + | + |
Mapy morskie lub żeglarskie | + | + | + | + |
Locje morskie | + | + | + | + |
Zestaw do pracy na mapach | + | + | + | + |
Spis świateł | + | + | + | + |
MPZZM - COLREG 72 (Konwencja 1972) | + | + | + | + |
Przepisy portowe, MKS | + | + | + | + |
Reflektor radarowy | + | + | + | + |
Radar | - | + | + | + |
Barometr - aneroid | Z | + | + | + |
Znaki i skróty stosowane na mapach | - | + | + | + |
Tablice pływów | - | + | + | + |
Odbiornik satelitarny GPS | - | + | + | + |
Spis radiostacji nautycznych | - | + | + | + |
AIS - system automatycznej identyfikacji | Z | Z | Z | Z |
Chronometr / zegar | Z | Z | Z | Z |
Sekundomierz | Z | Z | + | + |
Sonda - do pomiaru głębokości 2 kg | Z | Z | + | + |
Tablice nawigacyjne | - | - | Z | Z |
Rocznik astronomiczny | - | - | - | Z |
Sekstant | - | - | - | Z |
KOMPAS MAGNETYCZNY, ZAPASOWY LUB NAMIAROWY:
powinien posiadać uznanie lub zaświadczenie (atest) z jego badania wystawiony przez uznaną stację atestacji.
MAPY MORSKIE I ŻEGLARSKIE:
oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe - na zamierzoną trasę rejsu edycje muszą być aktualne i poprawione. Wymagania te mogą wypełnić wektorowe mapy elektroniczne, pod warunkiem posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.
LOCJE MORSKIE:
W Rejonie 1 (żegludze osłoniętej) obowiązuje wyciąg z MKS, Spisu Świateł oraz z Konwencji.
SPIS ŚWIATEŁ:
Wymagany na jachcie uprawiającym żeglugę całodobową.
MPZZM - COLREG 72:
Konwencja o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim; publikacja Konwencji o zapobieganiu zderzeniom powinna być na wyposażeniu jachtu, do pobrania w końcowej części tej strony.
MKS:
Międzynarodowy Kod Sygnałowy - publikacja dotycząca MKS powinna być na wyposażeniu jachtu.
REFLEKTOR RADAROWY:
Dotyczy jachtów o pojemności brutto mniejszej niż 200 m³. Reflektor radarowy powinien mieć atest i być zainstalowany zgodnie z przepisami.
RADAR:
Dotyczy jachtów o długości większej lub równej 20 m.
IV. Urządzenia radiokomunikacyjne
Urządzenie |
Rejon 1 i 2 osłonięta i przybrzeżna |
Rejon 3 pełnomorska | Rejon 4 oceaniczna |
Urządzenie do odbioru prognoz pogody oraz ostrzeżeń (NAVTEX) |
+ | + | + |
Przenośny radiotelefon VHF |
+ | Z | Z |
Stacjonarny radiotelefon VHF z DSC |
- | + | + |
Radiopława awaryjna EPIRB 406 Hz |
- | + | + |
Ratowniczy transponder radarowy SART lub transponder AIS SART |
- | - | + |
Statkowy terminal satelitarny lub radiotelefon MF/HF (średnio-, krótkofalowy) z systemem DSC, lub satelitarny telefon komórkowy z dostępem do numeru alarmowego centrum ratownictwa morskiego |
- | Z | + |
PRZENOŚNY RADIOTELEFON VHF:
Zaleca się dodatkowo posiadanie przenośnego radiotelefonu VHF (oprócz stacjonarnego) na jachtach wyposażonych w tratwę, ponton lub łódź.
V. Sprzęt ochrony przeciwpożarowej
Zalecane wyposażenie dla jachtów o długości (odpowiednio) mniejszej niż:
Wyposażenie |
7m | 10m | 15m | 20m | 24m |
Gaśnica proszkowa 2kg |
1 (min. 1kg) | 1 | 2 | 3 + S | 4 + S |
Koc gaśniczy |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Wiadro z linką |
1 | 1 | 2 | 2 | 2 |
Toporek |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
„S” - liczba gaśnic zależnych od mocy silnika: dla 50-100 kW (67,9 - 135,8 KM) = 1, dla 100-200 kW (135,9 - 271,8 KM) = 2, na każde kolejne 100 kW (135,8 KM) wymaga się dodatkowej gaśnicy.
Na jachtach o dł. > 15 m zaleca się zastosowanie instalacji wodno-hydrantowej.
Można już się pakować na rejs!
Czynności konieczne poza wyposażeniem:
Rejestracja
Rejestracja |
Jachty morskie |
Kogo dotyczy obowiązek? |
Wszystkich. Wyjątek: Jachty o dł. < 5 m żeglujące wyłącznie po wodach polskich |
Gdzie można się rejestrować? |
PZŻ - dla jachtów dł. < 24 m |
Wydawany dokument |
Certyfikat Jachtowy - PZŻ |
Podstawa prawna |
Ustawa - Kodeks Morski art. 23 § 1,2, 3 oraz art. 39 § 1 |
Przepisy szczegółowe |
1. rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie określenia rodzajów statków stanowiących polską własność, niepodlegających obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego |
- Jacht morski można zarejestrować po wcześniejszym zatwierdzeniu nazwy w PZŻ.
Inspekcje jachtu morskiego
KB: KARTA BEZPIECZEŃSTWA - dokument wystawiany przez Urząd Morski podczas dokonywania Inspekcji Wstępnej danego jachtu, stanowiący rejestr późniejszych inspekcji, odnawiany co 5 lat;
Rodzaj inspekcji x Rodzaj jachtu |
REKREACYJNY dł. < 15 m | REKREACYJNY dł. > 15 m | KOMERCYJNY |
Wstępna w celu wydania KB po raz pierwszy |
Na życzenie | Tak | Tak |
Roczna od 3 msc. przed do 3 msc. po dacie ważności KB |
Nie | Nie | Tak |
Pośrednia - dla jachtów rekreacyjnych: 2 lata i 3 msc. do 2 lat i 9 msc po dacie ważności KB, -dla komercyjnych: 2 lub 3 inspekcja roczna traktowana jest jako pośrednia |
Na życzenie | Tak | Tak |
Odnowieniowa co 5 lat |
Na życzenie | Tak | Tak |
Doraźna |
Tak, w razie zaistnienia okoliczności dla jej przeprowadzenia, jeśli jacht ma wydaną KB |
Tak, w razie zaistnienia okoliczności dla jej przeprowadzenia | Tak, w razie zaistnienia okoliczności dla jej przeprowadzenia |
INSPEKCJA BEZPIECZEŃSTWA jest obowiązkowa (Zgodnie z przepisami ustawy z dn. 18 sierpnia 2011 o bezpieczeństwie morskim) dla wszystkich statków, za wyjątkiem jachtów o przeznaczeniu rekreacyjnym o długości < 15m. Uwaga: Jeśli taka jednostka dobrowolnie poddaje się inspekcji i ma wydane dokumenty bezpieczeństwa, musi spełniać wszystkie wymogi i od tej chwili są one dla niej obowiązkowe, a nie tylko zalecane.
Chcesz porozmawiać o optymalnym wyposażeniu dla Twojej łodzi, jachtu?
Email (dołącz zdjęcia jednostki):
sklep@kevisport.pl
Infolinia (poniedziałki-piątki, 10:00-16:00):
228750434
Sprawdź najlepszą na świecie odzież żeglarską:
https://kevisport.pl/odziez-zeglarska-marinepool
KEVISPORT nie ponosi odpowiedzialności za skutki działań podjętych w oparciu o informacje zawarte w niniejszej publikacji, nie jest ona źródłem prawa a jedynie materiałem informacyjnym i pomocniczym. Niniejsza publikacja nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 543 Kodeksu Cywilnego, ma charakter informacyjny, stanowi zaproszenie do składania ofert w rozumieniu art. 71 Kodeksu Cywilnego.