🎅 Tylko do 8.12: -20% i darmowa wysyłka, kod MIKOŁAJ - gwarancja dostawy przed świętami 🎄
Menu
Szukaj
Koszyk

Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego

Wykazu obowiązkowego i minimalnego wyposażenia jachtu morskiego długości do 24 metrów, wymogi w zakresie rejestracji oraz inspekcji bezpieczeństwa jachtów morskich, porady i przepisy...

  • autor: Marcin Siwek ekspert Kevisport.pl

  • dodano: 10-10-2024

  • 0 komentarzy

Przejdź do wpisu

Obowiązkowe minimum wyposażenia jachtu morskiego o długości do 24 metrów. Oprócz wykazu obowiązkowego wyposażenia jachtu morskiego są tutaj informacje, dotyczące wymogów w zakresie rejestracji, oraz inspekcji bezpieczeństwa jachtów morskich.


W żeglarstwie morskim na obowiązkowe wyposażenie jachtu składają się określone właściwym rozporządzeniem: Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 Poz. 326, w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie :


I.    Wyposażenie pokładowe, sprzęt sygnałowy
II.   Środki ratunkowe
III.  Urządzenia nawigacyjne
IV.   Urządzenia radiokomunikacyjne
V.    Sprzęt przeciwpożarowy

  •  Poniższych wymogów nie stosuje się do:
    - jachtów regatowych, rowerów wodnych, kajaków, desek z żaglem, pontonów bez napędu oraz innych podobnych jednostek pływających o długości do 5 m,
    - jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m.

 


I.    Wyposażenie pokładowe, sprzęt sygnałowy

 

W tej części nie zostało omówione wymagane na jachcie morskim oświetlenie nawigacyjne.

W poniższej tabeli oraz na rysunku znajduje się zestawienie obowiązkowego wyposażenia pokładowego (w zależności od długości jachtu), oraz sprzętu sygnałowego:

Rodzaj

Wyposażenie wymagane dla wszystkich

Dł. > 12m Dł. > 15m
Pokładowe

Apteczka
Bosak
Rzutka pływająca z linką 20m
Odbijacze i cumy
Kotwice z łańcuchem lub liną
Skrzynka narzędziowo-naprawcza

Nożyce do cięcia olinowania stałego Ponton lub łódź
Sygnałowe

Znaki dzienne: 3 czarne kule, 1 czarny stożek
Sprzęt sygnałowy: dzwon, gwizdek / róg mgłowy
Wodoszczelna latarka do sygnalizacji kodem Morse’a z zapasową baterią i żarówką


APTECZKA:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2003 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu zapewnienia wyższego poziomu leczenia na jednostkach pływających (Dz. U. poz. 1904), określa wyposażenie apteczne jedynie statków handlowych w tym rybackich, o przynależności polskiej.

STOŻEK:
Dla jachtów o dł. < 20 m średnica kuli / wys. stożka powinny być > 30 cm; dla jachtów o dł. > 20 m te wymiary powinny być > 60 cm.

RÓG MGŁOWY:
Zgodny z wymaganiami Konwencji o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.

 

Rysunek obrazujący jak rośnie konieczne wyposażenie wraz z długością jachtu morskiego
(kliknij aby powiększyć):

Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego

 


II.    Środki ratunkowe

 
„Z” - zalecane, „+” - wymagane, „-” - nie dotyczy;

Środki ratunkowe x Rejon żeglugi

T- treningowy Z. Wiślany, Zat. Pucka

1- osłonięty Z.Szczeciński, Z. Pomorska (płd) 2- przybrzeżny do 20 Mm od linii brzegowej 3- pełnomorski do 200 Mm od linii brzegowej 4- oceaniczny bez ograniczeń

Tratwy ratunkowe mogące pomieścić całą załogę

Z Z Z + +

Koło + tyczka + linka 8 m + pławka świetlna

1 1 1 1 1

Koło z linką 0 8-11 mm, dł. 30 m

1 1 1 1 3 (min. 2)

Pasy ratunkowe lub kamizelki ratunkowe

N N N N N

Pasy bezpieczeństwa

min. N:2 N N N N

Rakieta spadochronowa czerwona

3 (w nocy) 3 6 12 12

Pławka dymna pomarańczowa

1 1 1 1 1


TYCZKA:
Tyczka powinna być tak wykonana, aby flaga znajdowała się na wysokości 1,8 m nad powierzchnią wody i powinna być przymocowana do koła za pomocą linki pływającej o dł. 8 m. Pławka świetlna może stanowić integralną część tyczki.

KOŁO Z LINKĄ NA REJONIE OCEANICZNYM:
Na jachcie o dł. > 15 m w żegludze oceanicznej powinny znajdować się w sumie co najmniej 4 koła, w tym min. połowa wyposażona w linkę pływającą o grubości 8-11 mm i długości 30 m.

KAMIZELKI RATUNKOWE:
Kamizelki i pasy ratunkowe stosowane w żegludze na wodach osłoniętych i przybrzeżnych powinny spełniać normę: transponującą normę EN ISO 12402-3 [150], zaś kamizelki oraz pasy ratunkowe stosowane w żegludze pełnomorskiej i oceanicznej - normę transponującą normę 12402-2 [275]

N:
liczba osób znajdujących się na jachcie

PASY BEZPIECZEŃSTWA:
Nie wymaga się dodatkowych pasów bezpieczeństwa, jeśli kamizelki ratunkowe wyposażone są w uprząż spełniającą tą funkcję. Na jachcie motorowym żeglującym w tych rejonach wymagane są min. 2 pasy bezpieczeństwa.

  • Jacht powinien być wyposażony w środki ratunkowe zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym bądź karcie bezpieczeństwa.
  • Pasy oraz kamizelki ratunkowe na jachtach w żegludze całodobowej muszą być wyposażone w sygnalizatory świetlne odpowiadające wymaganiom Kodeksu LSA (Konwencja Solas), uruchamiane automatycznie przy kontakcie z wodą.
  • Kamizelki pneumatyczne muszą być napełniane automatycznie.
  • Wymaga się posiadania zapasowych naboi CO2 - w ilości równej liczbie osób załogi stanowiących jej 10% (a min. 1 nabój).
  • Na jachcie muszą być zapewnione kamizelki dla każdej osoby o wadze > 32 kg.




III.    Urządzenia nawigacyjne

Nazwa wyposażenia

1. Rejon Osłonięty 2. Rejon Przybrzeżny 3. Rejon Pełnomorski 4. Rejon Oceaniczny
Kompas magnetyczny + + + +
Kompas magn. zapasowy lub kompas namiarowy - - z +
Lornetka + + + +
Mapy morskie lub żeglarskie + + + +
Locje morskie + + + +
Zestaw do pracy na mapach + + + +
Spis świateł + + + +
MPZZM - COLREG 72 (Konwencja 1972) + + + +
Przepisy portowe, MKS + + + +
Reflektor radarowy + + + +
Radar - + + +
Barometr - aneroid Z + + +
Znaki i skróty stosowane na mapach - + + +
Tablice pływów - + + +
Odbiornik satelitarny GPS - + + +
Spis radiostacji nautycznych - + + +
AIS - system automatycznej identyfikacji Z Z Z Z
Chronometr / zegar Z Z Z Z
Sekundomierz Z Z + +
Sonda - do pomiaru głębokości 2 kg Z Z + +
Tablice nawigacyjne - - Z Z
Rocznik astronomiczny - - - Z
Sekstant - - - Z



KOMPAS MAGNETYCZNY, ZAPASOWY LUB NAMIAROWY:
powinien posiadać uznanie lub zaświadczenie (atest) z jego badania wystawiony przez uznaną stację atestacji.

MAPY MORSKIE I ŻEGLARSKIE:
oraz publikacje nawigacyjne i przepisy portowe - na zamierzoną trasę rejsu edycje muszą być aktualne i poprawione. Wymagania te mogą wypełnić wektorowe mapy elektroniczne, pod warunkiem posiadania na jachcie wersji papierowej map lub zdublowania systemu.

LOCJE MORSKIE:
W Rejonie 1 (żegludze osłoniętej) obowiązuje wyciąg z MKS, Spisu Świateł oraz z Konwencji.

SPIS ŚWIATEŁ:
Wymagany na jachcie uprawiającym żeglugę całodobową.

MPZZM - COLREG 72:
Konwencja o zapobieganiu zderzeniom, o której mowa w art. 5 pkt 33 lit. c ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim; publikacja Konwencji o zapobieganiu zderzeniom powinna być na wyposażeniu jachtu, do pobrania w końcowej części tej strony.

MKS:
Międzynarodowy Kod Sygnałowy - publikacja dotycząca MKS powinna być na wyposażeniu jachtu.

REFLEKTOR RADAROWY:
Dotyczy jachtów o pojemności brutto mniejszej niż 200 m³. Reflektor radarowy powinien mieć atest i być zainstalowany zgodnie z przepisami.

RADAR:
Dotyczy jachtów o długości większej lub równej 20 m.

 



IV.    Urządzenia radiokomunikacyjne

Urządzenie

Rejon 1 i 2 osłonięta i przybrzeżna

Rejon 3 pełnomorska Rejon 4 oceaniczna

Urządzenie do odbioru prognoz pogody oraz ostrzeżeń (NAVTEX)

+ + +

Przenośny radiotelefon VHF

+ Z Z

Stacjonarny radiotelefon VHF z DSC

- + +

Radiopława awaryjna EPIRB 406 Hz

- + +

Ratowniczy transponder radarowy SART lub transponder AIS SART

- - +

Statkowy terminal satelitarny lub radiotelefon MF/HF (średnio-, krótkofalowy) z systemem DSC, lub satelitarny telefon komórkowy z dostępem do numeru alarmowego centrum ratownictwa morskiego

- Z +


PRZENOŚNY RADIOTELEFON VHF:
Zaleca się dodatkowo posiadanie przenośnego radiotelefonu VHF (oprócz stacjonarnego) na jachtach wyposażonych w tratwę, ponton lub łódź.

 



V.   Sprzęt ochrony przeciwpożarowej

 

Zalecane wyposażenie dla jachtów o długości (odpowiednio) mniejszej niż:

Wyposażenie

7m 10m 15m 20m 24m

Gaśnica proszkowa 2kg

1 (min. 1kg) 1 2 3 + S 4 + S

Koc gaśniczy

1 1 1 1 1

Wiadro z linką

1 1 2 2 2

Toporek

1 1 1 1 1

 

S” - liczba gaśnic zależnych od mocy silnika: dla 50-100 kW (67,9 - 135,8 KM) = 1, dla 100-200 kW (135,9 - 271,8 KM) = 2, na każde kolejne 100 kW (135,8 KM) wymaga się dodatkowej gaśnicy.

Na jachtach o dł. > 15 m zaleca się zastosowanie instalacji wodno-hydrantowej.




Można już się pakować na rejs!

 

Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego

 

 

Czynności konieczne poza wyposażeniem:


Rejestracja

Rejestracja

Jachty morskie

Kogo dotyczy obowiązek?

Wszystkich. Wyjątek: Jachty o dł. < 5 m żeglujące wyłącznie po wodach polskich

Gdzie można się rejestrować?

PZŻ - dla jachtów dł. < 24 m
Izby Morskie

Wydawany dokument

Certyfikat Jachtowy - PZŻ
Certyfikat Okrętowy - IM

Podstawa prawna

Ustawa - Kodeks Morski art. 23 § 1,2, 3 oraz art. 39 § 1

Przepisy szczegółowe

1. rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie określenia rodzajów statków stanowiących polską własność, niepodlegających obowiązkowi wpisu do rejestru okrętowego
2. rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie polskiego rejestru jachtów
3. rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie rejestru okrętowego i postępowania rejestrowego
4. rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji statków morskich w urzędach morskich

  • Jacht morski można zarejestrować po wcześniejszym zatwierdzeniu nazwy w PZŻ.

 

 

Inspekcje jachtu morskiego


KB: KARTA BEZPIECZEŃSTWA - dokument wystawiany przez Urząd Morski podczas dokonywania Inspekcji Wstępnej danego jachtu, stanowiący rejestr późniejszych inspekcji, odnawiany co 5 lat;

Rodzaj inspekcji x Rodzaj jachtu

REKREACYJNY dł. < 15 m REKREACYJNY dł. > 15 m KOMERCYJNY

Wstępna w celu wydania KB po raz pierwszy

Na życzenie Tak Tak

Roczna od 3 msc. przed do 3 msc. po dacie ważności KB

Nie Nie Tak

Pośrednia - dla jachtów rekreacyjnych: 2 lata i 3 msc. do 2 lat i 9 msc po dacie ważności KB, -dla komercyjnych: 2 lub 3 inspekcja roczna traktowana jest jako pośrednia

Na życzenie Tak Tak

Odnowieniowa co 5 lat

Na życzenie Tak Tak

Doraźna

Tak, w razie zaistnienia okoliczności dla jej przeprowadzenia, jeśli jacht ma wydaną KB

Tak, w razie zaistnienia okoliczności dla jej przeprowadzenia Tak, w razie zaistnienia okoliczności dla jej przeprowadzenia



INSPEKCJA BEZPIECZEŃSTWA jest obowiązkowa (Zgodnie z przepisami ustawy z dn. 18 sierpnia 2011 o bezpieczeństwie morskim) dla wszystkich statków, za wyjątkiem jachtów o przeznaczeniu rekreacyjnym o długości < 15m. Uwaga: Jeśli taka jednostka dobrowolnie poddaje się inspekcji i ma wydane dokumenty bezpieczeństwa, musi spełniać wszystkie wymogi i od tej chwili są one dla niej obowiązkowe, a nie tylko zalecane.


 

 

 

Chcesz porozmawiać o optymalnym wyposażeniu dla Twojej łodzi, jachtu?

Email (dołącz zdjęcia jednostki):
sklep@kevisport.pl

Infolinia (poniedziałki-piątki, 10:00-16:00):
228750434

Sprawdź najlepszą na świecie odzież żeglarską:
https://kevisport.pl/odziez-zeglarska-marinepool

 

 

Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego

 

KEVISPORT nie ponosi odpowiedzialności za skutki działań podjętych w oparciu o informacje zawarte w niniejszej publikacji, nie jest ona źródłem prawa a jedynie materiałem informacyjnym i pomocniczym. Niniejsza publikacja nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art. 543 Kodeksu Cywilnego, ma charakter informacyjny, stanowi zaproszenie do składania ofert w rozumieniu art. 71 Kodeksu Cywilnego.

Pliki do pobrania

File icon Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego.pdf 668.50 kB

Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego.pdf

File icon Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego.jpg 80.33 kB

Obowiązkowe Wyposażenie Jachtu Morskiego.jpg

File icon Konwencja o zapobieganiu zderzeniom na morzu.pdf 17.12 MB

Konwencja o zapobieganiu zderzeniom na morzu.pdf

File icon Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 Poz. 326 551.12 kB

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 Poz. 326, w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie.pdf

File icon Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.pdf 964.57 kB

Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.pdf

    Komentarze do wpisu (0)

    Napisz komentarz